Meblarstwo w czasach renesansu i baroku

Jak wyglądało wyposażenie wnętrz w XVII i XVIII wieku?

 

Meble renesansowe w Anglii

 

Anglia okresu renesansu przechodzi w meblarstwie ewolucję, od początkowego etapu, gdy urządzenie - wzorem wnętrz gotyckich, było skromne i skąpe, poprzez czasy Elżbiety, gdy dekoracja renesansowa opanowała gotycki jeszcze szkielet, do stylu jakobiańskiego, z wnętrzami wypełnionymi bogatymi meblami, w których znalazły odbicie zarówno włoska poprawność form, jak francuska ozdobność i wreszcie flamandzka dokładność. Później, w początku XVII w., w czasach Cromwella nastąpił zwrot do purytańskiej surowości i prostoty, jako reakcja przeciw wspaniałości panującej we wnętrzach z czasów Stuartów.

W okresie wczesnego renesansu meble były dębowe, rzeźbione, o pełnych ciężkich formach, dzięki czemu dużo ich przechowało się do dziś, świadcząc o doskonałym poziomie ówczesnego rzemiosła. Typy mebli nie różniły się od powszechnie wówczas używanych na kontynencie Europy. Jako charakterystyczna forma występuje skrzynia na wysokich nogach, rodzaj kredensu, który później rozwinie się w różnorodne odmiany, stając się jednym z charakterystycznych mebli wnętrza angielskiego. Meble szkieletowe, takie jak stoły, krzesła , łóżka, miały toczone i bogato rzeźbione nogi lub słupki, przy czym rzeźbiarski ornament był głęboki, przesadnie cieniujący i kontrastujący z gładkimi płycinami.

 

Obszywanie chodników dywanów - w Warszawie - www.wykladzinyotwock.pl

 

Meble barokowe we Włoszech

 

Włoskie meble barokowe miały zwiększone w skali formy mebli renesansowych. Były to: komody i tzw. kabinety, stoły i fotele z wysokimi oparciami, rzadziej zaś szafy. Różniły się one od mebli renesansowych, klasycznych w swej prostocie i ozdobionych z wielkim umiarem, również materiałem oraz szczegółami dekoracyjnymi. Meble barokowe były wykonane z orzecha i hebanu, bogato rzeźbione, z wolutami, maskami, kartuszami i postaciami ludzkimi. Stosowano w nich również wykładanie kamieniami, takimi jak: lapis-lazuli, jaspis i malachit, w technice pietra dura, znanej we Florencji już w XVI w. Stosowano również bogate srebrne okucia. Tkactwo włoskie odgrywało w okresie baroku przodująca rolę w zakresie tkanin wzorzystych tj. jedwabnych brokatów, welurów, aksamitów i przetykanych złotem adamaszków.

 

Dywilan - w Warszawie - www.wykladzinyotwock.pl

 

Wzory były początkowo podobne do renesansowych, później jednak zaczął zanikać ich prosty, wrzecionowaty układ. W skład ornamentu wchodziły, obok roślinnych, motywy naturalistyczne - zwierzęce. Jednocześnie udoskonalona została technika tkacka, dzięki czemu wzory nabrały wypukłości i upodobniły się do haftu. Włoskie dywany obrazowe - arrazi znane były jako ozdoba wnętrz w całej Europie.

Nie omawiamy szerzej wnętrz i mebli baroku włoskiego, uważając, że nie przyniosły one postępy w urządzaniu mieszkań. Należy natomiast podkreślić ich znaczenie dla rozwoju sztuki barokowej w innych krajach.

Nie wszędzie barok znalazł zrozumienie i zwolenników, np. Anglia w ogóle nie przejęła jego form, Francja przejęła tylko ogólną skalę założeń, natomiast w Hiszpanii, Niemczech, Portugalii, Norwegii, Szwecji, Węgrzech, Czechach i w Polsce zapuścił on korzenie.

 

Wykładzinty tarkett Warszawa - w Warszawie - www.wykladzinyotwock.pl

 

źródło: materiały książka S.Sienicki - Wnętrza mieszkalne